Tupac Shakurt mindenidők egyik legjobb és egyik legnagyobb hatással rendelkező rapperének tekintik – a világon bárhova megyek, ha rapperekről van szó, 2pac neve mindenképp előkerül. A sok millió,még halála után is, eladott albuma és a filmes alakításai mellett sokak számára a halálának és abból kifolyólag az életében felmerülő rejtélyeiről vált ismerté. De ki volt valójában Tupac?
ÖRÖKÖLT SORS
Tupac szülei Billy Garland és Afeni Shakur voltak, mind a ketten aktivistaként dolgoztak a Black Panther Partyban (BPP), amely egy, a feketék jogaiért küzdő szélsőbaloldali mozgalom volt. Mindketten magas beosztással rendelkeztek,és így ismerték meg egymást: randiztak egy ideig, de szakítottak, majd Afeni terhes lett Tupaccal, amit a „Panther 21” ügy alatt tudtak meg. A Panther 21-ben mind a két szülő része volt azon 21 BPP tagnak, melyeket gyilkossági kísérletek tervezésével és bombázások tervezésével vádoltak. Az óvadék akkor 1970-71ben 100 000 USA dolllár volt, amei mai áron körülbelül ennek a nyolcszorosának számít. A tervek szerint először neki és Jamal Josephnek akarták összegyűjteni, hogy ők ketten tudjanak segíteni a maradék 19-nek. Terhes létére is kiválóan szerepelt a bíróságon! Ő maga pedig ezt mondta:
Fiatal voltam, arrogáns voltam. És zseniális voltam a bíróságon… mert azt hittem, ez az utolsó alkalom, hogy beszélhetek. Utoljára, mielőtt örökre bezártak… a saját gyászjelentésemet írtam. (A szerző fordítása)
Tupac Shakur baloldali gondolkodása tehát nagyban ezekre a körülményekre is alapult, gyerekként közvetlen közelről tapasztalta meg a baloldali, forradalmi eszmék világát. Otthonában könyvek, politikai viták és a társadalmi egyenlőségért vívott harcok határozták meg a mindennapokat, ami erősen formálta világlátását.
TUPAC KORAI ÉLETE
Nem igazán illik bele abba a gyakran emlegetett „gengszter rapper” imidzsbe, de egy kifejezetten okos és jó tanuló volt. Nagyon érdekelték már korán a művészetek, ezért a baltimorei művésziskolában töltötte kamasz éveit, ahol Shakespeare darabokban játszott, verseket írt: ez megalapozta a későbbi pályáját is. Már korán megmutatta színjátszói tehetségét, és pár filmes szerep után nagyon nagy színész tehetségek között volt számontartva.
2PAC
A ’90-es évek elején robbant be első rap albumával (2Pacalypse Now, 1991), amelyben kiállt a feketék jogaiért és a rendőri brutalitás ellen. A későbbi diszkográfiáját is jellemezte a társadalmi témák feszegetése és a feketék egyenjogúságáért való kiállás. Pályafutása során számos dalában és interjújában nyíltan kritizálta a kapitalista rendszer egyenlőtlenségeit. Úgy látta, hogy az amerikai társadalom egyik legnagyobb bűne, hogy a gazdagság néhány ember kezében összpontosul, miközben tömegek élnek nyomorban. Ezt több interjúban, nagyon egyszerű példákkal szemléltette: a luxus körülmények között élő emberek abszurd mennyiségű fényűzését a létminimum alatt élők szembeállításával.
2PAC ÉS A TITKOSSZOLGÁLATOK
Tupac mindig is meg volt figyelve, többek között a korábbiakban említett baloldali háttere miatt. Már hírnneve előtt célkeresztben vették, illetve több rendőrségi ügye is volt: többek között, amikor Atlantában lelőtt két rendőrt, akik szolgálaton kívül alkoholt fogyasztottak és rasszista célzattal cselekedtek, így ezalól felmentették. Az amerikai Szövetségi Nyomozóiroda, az FBI dokumentumai szerint Tupacot éveken keresztül megfigyelték, leveleit, koncertjeit, kapcsolatait és politikai megnyilvánulásait is figyelemmel kísérték.
Tupac művészete és személyisége a kilencvenes évek közepére túlnőtt a zeneiparon. Dalai és nyilatkozatai egyre inkább politikai hangvételűek lettek, a társadalmi egyenlőtlenség, a rendőri brutalitás, a faji megkülönböztetés és az amerikai kapitalizmus embertelensége ellen szólalt fel. A Changes, a Keep Ya Head Up vagy a White Man’z World című dalai mind azt mutatták, hogy Tupac tudatosan vállalta a rendszerkritikus, baloldali szerepet. Egyre nyíltabban beszélt arról is, hogy az állam elnyomja a feketéket, és hogy a zene a nép fegyvere lehet a hatalom ellen. Többen úgy vélték, hogy Tupac családi hátterével és politikai üzenetével a fekete mozgalmak új generációját vezethette volna, ha életben marad.
Ez a háttér lehetett az oka a CIA-nak, vagy más állami szervnek, hogy megakadályozza Tupac politikai befolyásának növekedését, de ez egyelőre nem volt bizonyítható. A történelem során ugyanis az amerikai titkosszolgálatok valóban tettek lépéseket baloldali vezetők és aktivisták elhallgattatására. Az FBI COINTELPRO programja évtizedeken át figyelte, zsarolta és bomlasztotta a polgárjogi mozgalmakat; a CIA pedig világszerte közreműködött baloldali politikusok, mozgalmak és kormányok megdöntésében, főként Latin-Amerikában és Afrikában. E múltbeli műveletek miatt sokan úgy gondolják, hogy a kilencvenes években egy karizmatikus, fekete, rendszerkritikus művész is célponttá válhatott. Az ilyen gyanút erősítik azok a dokumentumfilmek és könyvek (például John Potash Drugs as Weapons Against Us című műve), amelyek szerint a CIA korábban is igyekezett gyengíteni a társadalmi ellenállást, akár a kulturális elit manipulálásával, akár a közösségek megosztásával.
A hivatalos álláspont mindmáig az, hogy Tupac Shakurt 1996. szeptember 7-én Las Vegasban, egy autós lövöldözésben lőtték meg, majd hat nappal később belehalt sérüléseibe. A rendőrségi nyomozás évtizedekig elakadt, mígnem 2023-ban letartóztatták Duane Davist, aki beismerte, hogy részt vett a gyilkosság megszervezésében. A hatóságok szerint a háttérben bandák közti leszámolás állt, nem politikai indíték. A CIA és az FBI tagadták, hogy bármilyen kapcsolatuk lett volna Tupac halálával, és egyelőre más sem tudta bizonyítani ennek ellenkezőjét.
TUPAC-KONTEÓK
Az évek során számos összeesküvés-elméletszületett a történtekről. Az egyik legnépszerűbb szerint nem halt meg, hanem a CIA saját védelme alá vonta, és valahol titokban él tovább – ezt a narratívát a CIA 2014-es, ironikus Twitter-bejegyzése („No, we don’t know where Tupac is. #twitterversary”) csak tovább táplálta. Vannak, akik szerint a CIA nem közvetlenül, hanem közvetve – például a bandák közti konfliktusok szításával — járult hozzá a halálához. Mások szerint viszont Tupac saját zenei kiadójának belső körei, a zeneipar hatalmi harcai okozták a tragédiát. Bármelyik elmélet is áll közelebb az igazsághoz, egy dolog biztos: Tupac Shakur halála nem csupán egy gyilkossági ügy, hanem a modern amerikai kultúra egyik legnagyobb mítoszává vált, amelyben a politika, a művészet és a titkosszolgálatok árnyai örökre összefonódtak.
Rohácsi Kristóf




